KOM! Trøndelag i gang for alvor

img_269.JPG
FØRSTE SAMLING: Kom! Trøndelag er i gang.
28.02.2008 Egil Hofsli (tekst og foto)
Del på:

KOM! Trøndelag i gang for alvor

RØROS: Fra onsdag 27. til fredag 29. februar er det full rulle for første etappe i utviklingsprogrammet Kreativt OppvekstMiljø i Trøndelag.

 

Totalt er nesten 150 mennesker samlet til nettverkssamling på Røros disse dagene.

 

Deltakerne kommer fra 15 kulturskoler, 24 grunnskoler, én videregående skoler samt én barnehage. Totalt har 15 kommuner får plass i prosjektet som forkortet kalles KOM! Trøndelag. I alt blir det seks nettverkssamlinger samt cirka like mange fagdager i løpet av den tre år lange prosjektperioden.

 

Praksis og teori

 

På en oppstartssamling blir det naturlig nok mye informasjon som skal ut, og samlinga vil derfor være mer teoretisk preget enn hva tilfellet vil være for senere samlinger. Men deltakerne skal aktiviseres og høste lærdom også gjennom praktiske arbeid også denne gangen.

 

Danske Lars Storck - bevegelsespedagog og rytmisk unikum - kommer og skal gjennom kurset ”Gjør det med kroppen!” gi deltakerne sjansen til å lære mye om samarbeidsformer mens de danser, synger og spiller.

 

Men noen doser teori må altså til. Prosjektledelsen vil presentere prosjektets idé og identitet grundig. Denne gruppa ledes av Ragnhild Skille fra Norsk kulturskoleråd sentralt og Åste Selnæs Domaas fra Norsk kulturskoleråd Sør-Trøndelag. Sentral er også Inger Anne Westby som ansvarlig for ledelsesprogrammet og Ingrid Forthun som kunstnerisk leder. Norsk kulturskoleråds seniorkonsulent Merete Wilhelmsen er også med i ledelsesgruppa.

 

Mange flere ville være med

 

I alt ville 38 kommuner være med i prosjektet, så interessen var formidabel.

Prosjektets referansegruppe sto for utvelgelsen og valgte å gi de to fylkene og storkommunen Trondheim like mange prosjektplasser. I Trondheim deler åtte skoler sju prosjektplasser.

 

Det som skiller KOM! Trøndelag fra de to tidligere KOM!-prosjektene i henholdsvis Buskerud/Telemark/Vestfold og Hordaland/Rogaland er blant annet at det kjøres et pilotprosjekt som inkluderer en barnehage (SiT barnehage i Trondheim) og en videregående skole (Fosen vgs i Bjugn).

 

For øvrig er følgende kommuner og grunn- og kulturskoler med i KOM! Trøndelag:

• Fosnes: Fosnes kulturskole, Jøa skole

• Inderøy: Inderøy kulturskole, Sandvollan skole

• Levanger: Kulturskolen i Levanger, Frol oppvekstsenter

• Snåsa: Snåsa kulturskole, Vinje skole

• Steinkjer: Steinkjer kulturskole, Steinkjer barneskole

• Verdal: Verdal kulturskole, Malm skole

• Verran: Verran kulturskole, Ness oppvekstsenter

• Bjugn: Bjugn kulturskole, Botngård skole

• Hitra: Hitra kulturskole, Barman skole

• Malvik: Malvik kulturskole, Vikhammer skole

• Melhus: Kulturskolen i Melhus, Høyeggen skole

• Oppdal: Oppdal kulturskole, Aune skole

• Osen, Roan, Åfjord: Nord-Fosen kulturskole, Brandsfjord skole, By skole, Stokksund skole

• Ørland: Ørland kulturskole, Opphaug skole

• Trondheim: Trondheim kommunale musikk- og kulturskole, Byåsen skole, Dalgård skole, Hallset skole, Nyborg skole, Brundalen skole, Charlottenlund ungdomsskole, Strindheim skole, Vikåsen skole.

 

Utvikle kompetanse

 

Prosjektet skal utvikle produksjonskompetanse i forhold til pedagogiske kulturproduksjoner, sikre kvalitet på kulturell formidling og bidra til å utvikle gode gjennomføringsmodeller for kulturproduksjoner i egen kommune. Prosjektet inneholder en egen lederutviklingsdel for rektorer i begge skoleslag.

 

Prosjektet i Trøndelag strekker seg over en treårsperiode og inneholder seks nettverkssamlinger (den første finner sted 3.-5. mars) og flere fagdager.

 

Norsk kulturskoleråd sentralt med sine lokalavdelinger i de to fylkene har gode medspillere i Den kulturelle skolesekken (Dks) i Nord-Trøndelag, Sør-Trøndelag og Trondheim, Fylkesmannen i Sør- og Nord-Trøndelag, Høgskolen i Nord-Trøndelag - avd. lærerutdanning, Høgskolen i Sør-Trøndelag, avd. lærerutdanning, NTNU, Dronning Mauds Minne Høgskole, KS i Nord- og Sør-Trøndelag og Norges Musikkorps Forbund.

 

Prosjektet er innvilget støtte fra blant annet Dks i Sør-Trøndelag, Nord-Trøndelag og Trondheim samt fra Fylkesmannen i Sør-Trøndelag.