Kartlegger samarbeid mellom skoler og kulturinstitusjoner
OSLO: Gode eksempler på samarbeidsavtaler mellom skoler og kulturinstitusjoner/-organisasjoner. Det er hva Nasjonalt senter for kunst og kultur i opplæringen ønsker hjelp til å finne.
Senteret har gitt oppdraget til konsulentfirmaet Albatrass og Hilde Madsø Jacobsen.
- Jeg vil svært gjerne komme i kontakt med både skoler som er involvert i en slik type samarbeid, og som har mulighet til å hjelpe meg med å svare på noen spørsmål, sier Madsø Jacobsen.
Rapporten som skal skrives skal være en rapport med eksempler på gode samarbeids- og partnerskapsavtaler mellom skoler og kunst- og kulturinstitusjoner/-organisasjoner, og hvordan en bør gå fram for å få til et vellykket samarbeid. Partnerskapsavtale innebærer at samarbeidet er formalisert gjennom en gjensidig forpliktende avtale mellom skolen og organisasjonen/institusjonen. Samarbeidet kan for eksempel dreie seg om at skoleklasser lager utstillinger, setter opp et eget teaterstykke, at elever observerer arbeidsprosesser eller blir kjent med en kulturinstitusjon på ulikt vis.
- Jeg ringer gjerne for en samtale, men dersom det passer bra å svare på e-post, står spørsmålene listet opp nedenfor. På forhånd tusen takk for hjelpen! sier Madsø Jacobsen.
Svarene kan sendes henne på e-post: hilde@albatrass.no. Du kan også kontakte henne på telefon 470 40 277.
Spørsmålene
1) Hvordan fikk du/dere vite at det var en mulighet å etablere en partnerskapsavtale med en kunst-/kulturinstitusjon?
2) Hvordan gikk dere frem for å formalisere samarbeidet?
3) Hvordan gikk dere frem for å konkretisere samarbeidet?
4) Hvilke kriterier lå til grunn for samarbeidet med ....?
5) Hva gikk prosjektet dere gjennomførte ut på?
6) Hvilke klassetrinn var involvert i prosjektet?
7) Hvor lenge varte samarbeidet?
8) Hva fikk dere ut av prosjektet helt konkret?
9) Er samarbeidet blitt videreført? Eventuelt hvorfor ikke?
10) I hvilken grad har prosjektet gitt noe tilbake til skolen i tillegg til selve gjennomføringen av prosjektet? Har prosjektet gitt merverdi/overføringsverdi?
11) Vil du/dere anbefale andre å gjøre noe liknende?
12) Kjenner du til andre institusjoner eller organisasjoner innenfor kunst- og kulturfeltet som har gjennomført liknende samarbeid med skoler? Isåfall hvilke?