Masteroppgave: Kulturskolen i en utviklingsprosess (2019)
Forfatter: Rut Jorunn Rønning, rådgiver i Norsk kulturskoleråd
Publisert: 6. august 2020
Innledningen av sammendraget: Hensikten med denne studien har vært å undersøke problemstillingen: «Hvordan kan dynamikken i en kommunegruppe påvirke deltagernes utviklingsprosesser?».
Masteroppgave: Kunnskapsutvikling gjennom en veiledningsprosess? (2019)
Forfatter: Rut Jorunn Rønning, rådgiver i Norsk kulturskoleråd
Publisert: 6. august 2020
Innledningen av sammendraget: Hensikten med denne studien har vært å undersøke problemstillingen: «På hvilke måter kan en utviklingsprosess påvirke kollektiv kunnskapsutvikling i et kulturskolekollegie?».
Kronikk: Mátta Varjjaga prošeakta - kroneksempel på kulturskolen som lokalt ressurssenter
Forfatter: Anders Rønningen, FoU-leder i Norsk kulturskoleråd
Publisert: 22. februar 2018
Kronikkens innledning: Gjennom joikeprosjektet «Mátta Varjjaga prošeakta» bygges en kultur med respekt for tradisjon og forskjellighet: Slikt kan det fort bli godt oppvekstmiljø av. Prosjektet er et kroneksempel på kulturskolen som lokalt ressurssenter for kultur.
Kronikk: Hurra for sirkusfaget i kulturskolen!
Forfatter: Hilde Roald Bern, rådgiver i Norsk kulturskoleråd
Publisert: 28. juni 2017
Kronikkens innledning: Kulturskolen har nyleg fått sin sjette fagplan: Fagplan for sirkus. Måtte planen inspirere fleire kulturskolar til å gi eit tilbod i dette faget som fungerer glimrande for inkludering.