Politisk implementering av rammeplan

Del på:

Velkommen til denne støtteressursen for politisk implementering av rammeplan for kulturskolen. Her vil du finne ulike ressurser, verktøy og konkrete eksempler på hvordan en kan gjennomføre en god, politisk implementeringsprosess i egen kommune. 

 

Innhold

Hvordan skrive en politisk sak?

Relevante styringsdokumenter

 

Mer innhold vil bli publisert fortløpende. 

 

Hvordan skrive en politisk sak?

Innhold

Kort oppskrift fra KS Agenda

Forslag til utfyllende innhold

Noen utvalgte eksempler på gjennomførte politiske prosesser og vedtak

 

 

Kort oppskrift fra KS Agenda

A) Snakk med en overordnet om hvilke maler, rutiner og sakssystem din kommune benytter for skriving av politiske saker. 

 

B) Anbefalt rekkefølge i politiske saksdokument: 

 

1) Forslag til vedtak Setter rammen for fremstillingen.
2) Kort innledning Setter fokus for fremstillingen.
3) Faktum med dokumenthenvisning Redegjør for viktige faktiske opplysninger. Alle saker har en historie – dette er punktet for historien! Faktiske forhold av mindre betydning får begrenset plass i fremstillingen. Faktiske forhold som er motstridende eller avgjørende for sakens utfall, skal ha større plass. 
4) Relevante rettsregler Setter den juridiske rammen for saken og for vedtaksmyndigheten.
5) Vurdering Knytter 3 og 4 sammen.
6) Konklusjon Hvorfor kommunedirektøren fremsetter forslaget basert på punktene 3, 4 og 5. 

 

De folkevalgte skal forstå! Ta med det som er relevant og nødvendig for at politikerne kan gjøre et godt vedtak – dropp alt annet! Gi klare rammer for skjønn og vurderinger. Hvis flere forslag til vedtak: Gi klare alternativer med konsekvenser. Derfor: Vær tydelig! Vær kort! Vær klar! Vær enkel! Gi rammer! Gi alternativer!

 

C) De fleste av planene for kommunens tjenester er begrunnet i Kommuneplanens samfunnsdel. KS og Civita konkluderer i en rapport publisert i mai 2025 med at disse fem grunnleggende spørsmålene er nyttige som utgangspunkt for alt kommunalt planarbeid:

  1. Hvordan er det i dag?
  2. Hva skjer hvis vi ikke gjør noe nytt? 
  3. Hva kan vi gjøre?
  4. Hva vil vi få til? 
  5. Hvordan gjør vi det?

 

Forslag til utfyllende innhold

A) Hvordan saken legges opp avhenger litt av om det skal bli en vedtakssak eller orienteringssak i by-, kommunestyret eller en komite/ et utvalg. En måte kan være å gi en orientering i aktuell komite/utvalg først, og så ha en vedtakssak på et senere tidspunkt. Da vil politikerne både kunne gi innspill til prosessen, og kjenne/ «eie» saken bedre når den kommer til vedtak. Prosessen avtales med en overordnet.  

 

B) Noen forslag til innholdet, basert på den anbefalte rekkefølgen i politiske saksdokumenter: 

 

1) Forslag til vedtak

Det er kommunedirektørens forslag til vedtak som fremmes, så sjekk ut at formuleringen er godkjent. Argumentasjonen videre skal bygge opp under forslaget til vedtak. 

2) Kort innledning

Noe kort om forberedelsene, for eksempel om det har vært prosesser/medvirkning med samarbeidspartnere som ungdomsrådet, eldrerådet, råd for menneske med nedsatt funksjonsevne, kollegiet, styret/samarbeidsutvalget/foreldre- eller elevråd, ledergruppen, grunnskole/SFO/barnehage, helsetjenester, frivilligheten eller andre. 

3) Faktum med dokumenthenvisning

Hva er den planmessige historien/tilhørigheten til kulturskolen deres?

 

  • Er den forrige rammeplanen vedtatt, eller er dette første gangen?

  • Fins det «spor av» begrunnelser for kulturskolens drift i andre lokale planer – i Samfunnsdelen eller andre del-/temaplaner?

  • Eventuelt vise til års-/kvalitetsmeldinger eller andre dokument som beskriver driften over tid.

Dersom kulturskolen i liten eller ingen grad har en lokal planmessig tilhørighet/begrunnelse, kan en i dette punktet argumentere for å at det settes i gang et arbeid med en temaplan for kulturskolen (se for eksempel vedtaket i Kristiansund).

4) Relevante rettsregler

Her bør nevnes at den konkrete bakgrunnen for at de kommunale kulturskolene er lovfestet, fins i Opplæringsloven, og at begrunnelsen for at rammeplanen nå er revidert fins i Meld. St. 18 (2020–2021): Oppleve, skape, dele. Kunst og kultur for, med og av barn og unge, kap. 8: En styrkt kulturskole for framtida:

 

  • i kap. 8.3.2. står det at Regjeringa meiner at kulturskolen framleis skal vere lovforankra i opplæringslova (det er §26-1 (lovfestinga) og §26-2 (målsetjinga))

  • i kap. 8.3.9 står det at Regjeringa vil be Kulturskolerådet om å vurdere endringar i rammeplanen for kulturskolen i tråd med endringane som blir skisserte i stortingsmeldinga. Rammeplanen skal halde fram med å vere rettleiande.

At kommunen er medlem av Kulturskolerådet, kan også nevnes her.

 

Mange andre relevante rapporter og verktøy med gode begrunnelser for utviklingsarbeid innen kulturfeltet finnes på denne KS-siden. Kulturskolerådet arbeider med å lage en lignende oversikt over aktuelle styringsdokumenter som mer konkret begrunner kulturskoledrift- og utvikling.

5) Vurdering

Begrunnelsen for å gjøre et lokalt vedtak av rammeplanen i kommunen, fins i rammeplanens kap. 4.2 Kommunens ansvar. Et slikt vedtak gir et godt grunnlag for at rammeplanen blir veiledende for planleggingen av den framtidige driften lokalt. Samtidig legger det grunnlag for å arbeide videre med det politiske engasjementet og eierskapet.

 

Det kan under dette punktet omtales hva som er nytt i rammeplanen. Det kan også sies noe om at vedtaket gjør rammeplanen veiledende for den kommunale kulturskoleutviklingen, at det ikke har økonomiske konsekvenser – og at nye tiltak med økonomiske konsekvenser vil fremmes via kommunens ordinære budsjett- og planarbeid. En kan også gjerne ta med at Kulturskolerådets landsting på vegne av alle medlemskommunene vedtok revisjonen av rammeplanen i oktober 2024.

6) Konklusjon

 Sammendrag/konklusjon – avrunding av teksten.

 

 

Lenker til noen nylig gjennomførte politiske prosesser og vedtak 

Kristiansund, sak 34/25 i bystyret:  

«Bystyret vedtar ny nasjonal rammeplan for kulturskolen som retningsgivende for arbeidet med temaplan for Kristiansund kulturskole. Den nasjonale rammeplanen vektlegger kommunens ansvar for tverrfaglig arbeid. Det tverrfaglige arbeidet med temaplan for Kristiansund kulturskole skal derfor gjenspeiles i planverket på en måte som gir tverrsektoriell sammenheng.  

 

Med ny nasjonal rammeplan som grunnlag leder kulturskolen arbeidet med å utvikle ny temaplan i tverrsektorielt samarbeid med kultur-, oppvekst- og helsesektoren, frivilligheten og profesjonelle kulturaktører. 

 

Å bruke nasjonal rammeplan som utgangspunkt for temaplanarbeidet gir en effektiv inngang til arbeidet med lokal temaplan og er slik sett ressurssparende. Ut over det har vedtaket ingen økonomisk konsekvens.»

 

(Kulturskolerådets utheving) 

 

Malvik, sak 28/2025 i kommunestyret:  

«Malvik kommune vedtar å legge nasjonal rammeplan til grunn for sin kulturskoleutvikling.» 

 

Skien, sak 12/25 i utvalg for oppvekst: 

«Skien kulturskole legger rammeplanen «Kulturskole for alle» til grunn for sin utvikling og organisering.» 

 

Lillehammer, sak PS 4/2025 i utvalg for oppvekst, utdanning og kultur: 

«Rammeplan for kulturskolen – Kulturskole for alle» legges til grunn for drift og utvikling av Lillehammer kulturskole.

 

Utvalg for oppvekst, utdanning og kultur mener at inkludering, fellesskap og mulighet for alle til å delta er viktig. Universell utforming skal ivaretas. Utvalg for oppvekst, utdanning og kultur stiller seg bak uttalelsen fra rådet for personer med funksjonsnedsettelse.» 

 

> Tilbake til toppen av sida

  

Relevante styringsdokumenter

Oversikten oppdateres ved behov. 

 

​​Innhold 

​Lover og forskrifter

Stortingsmeldinger

Strategier og rapporter fra stortings- og regjeringsnivå

Dokumenter fra direktorat

Dokumenter og verktøy fra KS

Dokumenter og verktøy fra Kulturskolerådet

 

 

Lover og forskrifter 

Dokument og lenker Særlig relevante områder

Opplæringslova § 26.1 og 26.2

 

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2023-06-09-30

§ 26.1 og 26.2 

Rammeplan barnehage

 

https://www.udir.no/laring-og-trivsel/rammeplan-for-barnehagen/

Kapittel 9 

Rammeplan SFO

 

https://www.udir.no/utdanningslopet/sfo/rammeplan/ 

Kapittel 3.3

Ny kulturlov - trer i kraft 01.07.25

 

https://www.lovdata.no

 

 

 

 

Stortingsmeldinger 

Dokument og lenker Særlig relevante områder

Meld. St. 18 (2020–2021): Oppleve, skape, dele

 

https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/meld.-st.-18-20202021/id2839455/

Kapittel 8 

Meld. St. 17 (2024–2025): Samisk språk, kultur og samfunnsliv

 

https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/meld.-st.-17-20242025/id3095316/

Kapittel 7.3

Meld. St. 34 (2023–2024): En mer praktisk skole

 

https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/meld.-st.-34-20232024/id3052898/

Kapittel 4.2.3

Meld. St. 15 (2022–2023): Folkehelsemeldinga

 

https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/meld.-st.-15-20222023/id2969572/  

 

Meld. St. 27 (2022–2023): Eit godt liv i heile Noreg – distriktspolitikk for framtida

 

https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/meld.-st.-27-20222023/id2985545/

Kapittel 2.3

Meld. St. 5 (2022–2023): Langtidsplan for forskning og høyere utdanning 2023–2032

 

https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/meld.-st.-5-20222023/id2931400/

Kapittel 3.6 og 3.6.1

Meld. St. 6 (2019–2020): Tett på – tidlig innsats og inkluderende fellesskap i barnehage, skole og SFO

 

https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/meld.-st.-6-20192020/id2677025/

Kapittel 8.8.2

Meld. St. 15 (2017–2018): Leve hele livet

 

https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/meld.-st.-15-20172018/id2599850/  

Kapittel 5.5

 

Kommende meldinger

Stortingsmelding om styrket innsats i arbeidet for sosial utjevning

 

https://www.regjeringen.no/no/aktuelt/regjeringen-styrker-innsatsen-i-arbeidet-for-sosial-utjevning/id3016039/  

 

 

Strategier/rapporter på stortings- og regjeringsnivå 

Dokument og lenker

De er våre barn – om å holde hodet kaldt og hjertet varmt (rapport fra ekspertgruppen om tiltak for barn som begår gjentatt eller alvorlig kriminalitet)

 

https://www.regjeringen.no/no/aktuelt/mottok-rapport-om-tiltak-overfor-barn-og-unge-som-begar-gjentatt-og-alvorlig-kriminalitet/id3091480/  

Skaperglede, engasjement og utforskertrang. Praktisk og estetisk innhold i barnehage, skole og lærerutdanning

 

https://www.regjeringen.no/contentassets/c8bbb637891443fea7971ba8e936bca4/skaperglede-engasjement--og-utforskertrang.pdf

 

Dokumenter fra direktorat 

Dokument og lenker Særlig relevante områder

Udir: Overordnet del – verdier og prinsipper for grunnopplæringen

 

https://www.udir.no/lk20/overordnet-del/

Kapittel 1.4 

Udir: Læreplan i kunst og håndverk (KHV0102)

 

https://www.udir.no/lk20/khv01-02?lang=nob

 

Udir: Læreplanverket

 

https://www.udir.no/laring-og-trivsel/lareplanverket/  

 

Udir: Utdanningsløpet

 

https://www.udir.no/utdanningslopet/kulturskolen/  

 

Udir: Film om kulturskolen på flere språk

 

https://www.udir.no/utdanningslopet/kulturskolen/kulturskolen--film-pa-flere-sprak/  

 

Bufdir: Barnevernsreformen - en oppvekstreform

 

https://www.bufdir.no/fagstotte/barnevern-oppvekst/barnevernsreformen/  

 

 

 

Dokumenter og verktøy fra KS

Dokument og lenker

KS: Nettside med oversikt over sentrale rapporter og verktøy

 

https://www.ks.no/fagomrader/barn-og-unge/kultur/forskning-og-verktoy/

KS og Kulturskolerådet: Fremtidens kulturskole

 

https://www.ks.no/fagomrader/barn-og-unge/kultur/fremtidens-kulturskole/  

KS og Samfunnsøkonomisk Analyse: Hvilke samfunnsverdier skapes av et sterkt kulturliv?

 

https://www.ks.no/fagomrader/forskning-og-utvikling-fou/forskning-og-utvikling/hvilke-samfunnsverdier-skapes-av-et-sterkt-kulturliv/  

KS: Veileder om kultur i lokalt planverk

 

https://www.ks.no/fagomrader/barn-og-unge/kultur/ks-lanserer-veileder-i-kulturfeltets-plass-i-det-kommunale-planarbeidet/  

KS og CIVITAS: Rapport om kommunens samfunnsplanlegging

 

https://www.ks.no/fagomrader/samfunnsutvikling/samfunnplanlegging/kommuneplanens-samfunnsdel-som-politisk-styringsverktoy--erfaringer/

 

Dokumenter og verktøy fra Kulturskolerådet 

Dokument og lenker

Strategi 2032

 

https://www.kulturskoleradet.no/om-oss/sentrale-dokument 

Politisk plattform

 

https://www.kulturskoleradet.no/om-oss/sentrale-dokument 

Rammeplan for kulturskolen

 

https://www.kulturskoleradet.no/rammeplanen  

 

> Tilbake til toppen av sida