Denne støtteressursen består av to hoveddeler:
1. Hva er profesjonelle læringsfellesskap? |
2. Hvordan arbeide med og utvikle profesjonelle læringsfellesskap? |
1. Hva er profesjonelle læringsfelleskap?
Refleksjon og diskusjon - analyse
I filmen ble profesjonelle læringsfellesskap forstått som «en gruppe lærere og andre i og utenfor skolen som deler og kritisk gransker sin praksis i en pågående, refleksiv og kollektiv læringsorientert måte».
Oppgave 1
Reflekter over og diskuter følgende to spørsmål i grupper:
|
Oppgave 2
Diskuter og utforsk spørsmålene under i grupper eller læringspar:
|
Analyse
På kulturskolen finnes det ikke bare ett stort profesjonelt læringsfellesskap, men også en rekke mindre fellesskap som ulike team, grupper som har ulike formål og mandat og så videre.
Oppgave Under har vi satt opp spørsmål organisert i 3 deler, som du og kollegaene dine kan arbeide med. Bruk gjerne 10-15 minutter individuelt først, og arbeid deretter i læringspar eller grupper. Vi anbefaler at det tas notater underveis, og at ledelsen legger til rette for deling til slutt, slik at alle får et innblikk i de ulike gruppenes forståelser og analyser.
Del 1 Reflekter over og diskuter spørsmålene under. Vi anbefaler at du skriver ned refleksjonene dine. Skriv de gjerne i et dokument og kall det Analyse PLF.
Del 2 Hva mener du kjennetegner de profesjonelle læringsfellesskapene ved din kulturskole. Bruk punktene under som utgangspunkt (dersom du/dere allerede har arbeidet med kjennetegnene, kan denne delen hoppes over):
Del 3 I rammeplanen er det listet opp punkter som arbeid i profesjonelle læringsfellesskap kan bidra til å utvikle/videreutvikle (se liste under). Med utgangspunkt i punktene, i hvilken grad og på hvilke måter opplever du at arbeid i profesjonelle læringsfellesskap hos dere bidrar til:
|
Når dere er ferdig med de tre delene og har delt på tvers av grupper, har dere gjennom denne øvelsen fått fram en beskrivelse og forståelse av nå-tilstanden på de profesjonelle læringsfellesskapene på egen kulturskole. En naturlig vei videre, er å sammen finne ut hvordan dere ønsker at de profesjonelle læringsfellesskapene skal være hos dere. Dette tar vi opp i ressursen «Hvordan arbeide med og utvikle profesjonelle læringsfellesskap?».
2. Hvordan arbeide med og utvikle profesjonelle læringsfellesskap?
I denne ressursen ser vi nærmere på hvordan dere kan arbeide med og videreutvikle de profesjonelle læringsfellesskapene på skolen. Ressursen består av fire deler:
- Analyse PLF (ønsket tilstand)
- Lærende møter
- Lærende møter i praksis
- Metoder, strategier og andre ressurser
Analyse PLF (ønsket tilstand)
Når du/dere har gått inn i denne støtteressursen, så har dere sannsynligvis allerede arbeidet med støtteressursen «Hva er profesjonelle læringsfellesskap?», og også analysert nå-tilstand rundt PLF på egen kulturskole.
Oppgave Før dere skal arbeide videre med og utvikle profesjonelle læringsfellesskap, så anbefaler vi at det gjennomføres en kort analyse av hvordan dere ønsker (ønsket tilstand) at de profesjonelle læringsfellesskapene skal være hos dere, og hva de skal bidra til. Analysen består av at dere først individuelt, og deretter i grupper reflekterer over og diskuterer følgende spørsmål (til hvert spørsmål er det satt opp noen underspørsmål som kan gjøre det lettere å svare på hovedspørsmålet):
1. Hvordan ønsker du at de profesjonelle læringsfellesskapene skal være på din kulturskole i framtiden?
2. Hva ønsker du at arbeidet i de profesjonelle læringsfellesskapene skal bidra til?
|
Tips: Istedenfor å svare på de to spørsmålene, skriv de heller ut som setninger:
|
Lærende møter
Lærende møter har blitt et ganske kjent fenomen i Norge gjennom skoleforskeren Knut Roald fra Høgskolen på Vestlandet. Lærende møter er ikke en metode i seg selv, men heller en strategi eller struktur for at møter (i profesjonelle læringsfellesskap) skal være både lærende og effektive. I filmen under går Knut Roald inn på både begrunnelser for lærende møter og viktige prinsipper for at de skal fungere. Se den gjerne sammen med noen kollegaer og snakk litt sammen etter filmen.
I filmen tok Roald opp følgende punkter for at møter skal være lærende. Punktene er noe justert:
- Alle er forberedt og kan bidra med ideer/forestillinger
- Stille utforskende spørsmål
- Alle bidrar med ideer og forestillinger (vente med motforestillinger)
- Alle er ansvarlige for motforestillinger
- IGP og styrt rekkeframlegging
- Vurdere systematisk for å bli systemisk
- Dele på møteledelse og referat (dele på og fordele roller)
- Prioritere framfor å stemme
- Homogene/heterogene grupper
- Pauserommet er ingen god møtearena
Tips: Tenk over: Hva kan du bidra med for at møter skal bli mer lærende? |
Lærende møter i praksis
I filmen om lærende møter er Knut Roald ganske tydelig på hva som skal til for at møter (i profesjonelle læringsfellesskap) skal bli mer lærende. Og når du/dere så filmen, så tenkte du kanskje over hva som kjennetegner møtene dere har på egen kulturskole. Kanskje du, som flere andre som har sett filmen med Roald, også opplever at det er et forbedringspotensial? Et potensiale for at både møter og arbeidet i de profesjonelle læringsfellesskapene kan bli enda bedre, mer relevant og nyttig for alle som deltar.
Oppgave For å videreutvikle lærende møter og arbeid i profesjonelle læringsfellesskap i praksis, så må det trenes på. I denne oppgaven skal dere derfor:
I planleggingen og gjennomføringen av det lærende møtet, støtt dere til Knut Roald sine innspill. I planleggingen bør det også avklares tema/intensjon for møtet, hva hver enkelt skal forberede, og hvilke roller og strukturer som trengs. Eksempler på dette er:
For å få en pålitelig og god oversikt over hvordan det lærende møtet fungerte, så bør det også evalueres. Dette kan for eksempel gjøres i møtets avsluttende del. En måte å gjøre det på, er å støtte seg til metoden Gjort – Lært – Lurt (GLL). Da reflekterer hver enkelt noen minutter over hva man gjorde i møtet, hva man lærte av møtet, og hva man opplevde som lurt. Møtet avsluttes når alle har delt sin GLL.
En annen og systematisk tilnærming, kan være å reflektere over og kort dele egne tanker om møtet gjennom følgende spørsmål:
|
Lykke til med planlegging, gjennomføring og evaluering av deres lærende møte:)
Metoder, strategier og andre ressurser
Under har vi lenket opp ulike metoder og strategier som kan brukes som utgangspunkt for å få gode strukturer på og videreutvikle de profesjonelle læringsfellesskapene på din kulturskole.
- Samleside med metoder og strategier laget ved Universitetet i Innlandet
- Udir om metoder for lærende møter
- En artikkel fra ressurssidene til FIKS ved Universitetet i Oslo om «Å dele, samarbeide og reflektere for å utvikle kunnskap»
Tips: Er det en av disse metodene du synes var ekstra spennende og har lyst til å teste ut? Ta det opp i et av profesjonsfellesskapene du arbeider i. Kanskje de også har lyst til å prøve ut. Tips gjerne også din leder om denne metoden.
|