Profesjonelle læringsfellesskap

Del på:

Denne støtteressursen består av to hoveddeler:

 

1. Hva er profesjonelle læringsfellesskap?

 

2. Hvordan arbeide med og utvikle profesjonelle læringsfellesskap? 

 

1. Hva er profesjonelle læringsfelleskap?

 

Refleksjon og diskusjon - analyse

I filmen ble profesjonelle læringsfellesskap forstått som «en gruppe lærere og andre i og utenfor skolen som deler og kritisk gransker sin praksis i en pågående, refleksiv og kollektiv læringsorientert måte».

 

Oppgave 1

 

Reflekter over og diskuter følgende to spørsmål i grupper: 

 

  • Hvordan forstår dere "definisjonen" av profesjonelle læringsfelleskap?
  • Hva vil en slik "definisjon" bety i praksis?

 

Oppgave 2

 

Diskuter og utforsk spørsmålene under i grupper eller læringspar:

 

  • Har dere delte verdier og visjoner på din kulturskole?
  • Hvordan samarbeider dere på din kulturskole?
  • Tar alle ansatte på din kulturskole et kollektivt ansvar for elevenes læring, utvikling og trivsel?
  • Har du en spørrende og utforskende holdning til kollegaene dine?
  • Bruker du å dele det du gjør og lærer i undervisningen med kollegaene dine, og deler de med deg?

 

Analyse

På kulturskolen finnes det ikke bare ett stort profesjonelt læringsfellesskap, men også en rekke mindre fellesskap som ulike team, grupper som har ulike formål og mandat og så videre.

 

Oppgave

Under har vi satt opp spørsmål organisert i 3 deler, som du og kollegaene dine kan arbeide med. Bruk gjerne 10-15 minutter individuelt først, og arbeid deretter i læringspar eller grupper. Vi anbefaler at det tas notater underveis, og at ledelsen legger til rette for deling til slutt, slik at alle får et innblikk i de ulike gruppenes forståelser og analyser. 

 

Del 1

Reflekter over og diskuter spørsmålene under. Vi anbefaler at du skriver ned refleksjonene dine. Skriv de gjerne i et dokument og kall det Analyse PLF. 

 

  • Hvilke profesjonelle læringsfellesskap har du ved din kulturskole? 
  • Hvordan opplever du at disse fellesskapene fungerer? 
  • Har du/dere nok tid og arenaer til å arbeide godt i profesjonelle læringsfellesskap?
  • Hvordan bidrar du i læringsfellesskapene? 

Del 2

Hva mener du kjennetegner de profesjonelle læringsfellesskapene ved din kulturskole. Bruk punktene under som utgangspunkt (dersom du/dere allerede har arbeidet med kjennetegnene, kan denne delen hoppes over): 

 

  • Delte verdier og visjoner 
  • Samarbeid 
  • Kollektivt ansvar 
  • Spørrende og refleksiv holdning 
  • Læring i grupper og individuell læring kobles 

 

Del 3

I rammeplanen er det listet opp punkter som arbeid i profesjonelle læringsfellesskap kan bidra til å utvikle/videreutvikle (se liste under). Med utgangspunkt i punktene, i hvilken grad og på hvilke måter opplever du at arbeid i profesjonelle læringsfellesskap hos dere bidrar til: 

 

  • at dere videreutvikler pedagogisk og kunst- og kulturfaglig kompetanse 
  • at dere kan beskrive og begrunne egen praksis med et felles fagspråk 
  • at dere blir med bevisst rundt de ulike rollene dere har som profesjonsutøvere 
  • at dere kan se både eget og hverandres fagområder i en større sammenheng i lokalsamfunnet og i en samfunnskontekst 
  • at dere har som mål å utvikle kvaliteten på kulturskolens tilbud gjennom utvikling av egen og andres praksis 
  • å være opptatt av hvordan kulturskolens praksis bidrar til elevenes læring og utvikling av kulturskolens tilbud

 

Når dere er ferdig med de tre delene og har delt på tvers av grupper, har dere gjennom denne øvelsen fått fram en beskrivelse og forståelse av nå-tilstanden på de profesjonelle læringsfellesskapene på egen kulturskole. En naturlig vei videre, er å sammen finne ut hvordan dere ønsker at de profesjonelle læringsfellesskapene skal være hos dere. Dette tar vi opp i ressursen «Hvordan arbeide med og utvikle profesjonelle læringsfellesskap?».   

 

> Tilbake til toppen av siden

 

2. Hvordan arbeide med og utvikle profesjonelle læringsfellesskap?

I denne ressursen ser vi nærmere på hvordan dere kan arbeide med og videreutvikle de profesjonelle læringsfellesskapene på skolen. Ressursen består av fire deler:

 

  • Analyse PLF (ønsket tilstand)
  • Lærende møter
  • Lærende møter i praksis
  • Metoder, strategier og andre ressurser

 

Analyse PLF (ønsket tilstand)

Når du/dere har gått inn i denne støtteressursen, så har dere sannsynligvis allerede arbeidet med støtteressursen «Hva er profesjonelle læringsfellesskap?», og også analysert nå-tilstand rundt PLF på egen kulturskole.

 

Oppgave

Før dere skal arbeide videre med og utvikle profesjonelle læringsfellesskap, så anbefaler vi at det gjennomføres en kort analyse av hvordan dere ønsker (ønsket tilstand) at de profesjonelle læringsfellesskapene skal være hos dere, og hva de skal bidra til. Analysen består av at dere først individuelt, og deretter i grupper reflekterer over og diskuterer følgende spørsmål (til hvert spørsmål er det satt opp noen underspørsmål som kan gjøre det lettere å svare på hovedspørsmålet):

 

1. Hvordan ønsker du at de profesjonelle læringsfellesskapene skal være på din kulturskole i framtiden?

 

  • Hva kjennetegner dem?
  • Hvordan fungerer de?
  • Bidrar og involveres alle aktivt i læringsfellesskapene?
  • Hva kjennetegner dialogen i læringsfellesskapene?
  • Har dere nok tid til å arbeide i læringsfellesskapene?
  • Har møtene gode strukturer?
  • Har dere gode arenaer (møteplasser) for å arbeide sammen?

 

2. Hva ønsker du at arbeidet i de profesjonelle læringsfellesskapene skal bidra til?

 

  • Bidrar det til at dere lærer av hverandre og utvikler kompetanse?
  • Bidrar det til at dere arbeider med relevante og faglige temaer?
  • Bidrar det til at dere utvikler undervisningspraksiser?
  • Hjelper de profesjonelle læringsfellesskapene deg til å lykkes som lærer?
  • Bidrar det til en mer helhetlig praksis på din kulturskole?
  • Bidrar det til at dere i enda større grad klarer å realisere rammeplanen?

 

Tips: Istedenfor å svare på de to spørsmålene, skriv de heller ut som setninger:

 

  • Jeg ønsker at arbeidet i de profesjonelle læringsfellesskapene hos oss er/kjennetegnes av ...
  • Jeg ønsker at arbeidet i de profesjonelle læringsfellesskapene hos oss bidrar til ...

 

 

Lærende møter

Lærende møter har blitt et ganske kjent fenomen i Norge gjennom skoleforskeren Knut Roald fra Høgskolen på Vestlandet. Lærende møter er ikke en metode i seg selv, men heller en strategi eller struktur for at møter (i profesjonelle læringsfellesskap) skal være både lærende og effektive. I filmen under går Knut Roald inn på både begrunnelser for lærende møter og viktige prinsipper for at de skal fungere. Se den gjerne sammen med noen kollegaer og snakk litt sammen etter filmen.

 

 

I filmen tok Roald opp følgende punkter for at møter skal være lærende. Punktene er noe justert: 

  1. Alle er forberedt og kan bidra med ideer/forestillinger
  2. Stille utforskende spørsmål
  3. Alle bidrar med ideer og forestillinger (vente med motforestillinger)
  4. Alle er ansvarlige for motforestillinger
  5. IGP og styrt rekkeframlegging
  6. Vurdere systematisk for å bli systemisk
  7. Dele på møteledelse og referat (dele på og fordele roller)
  8. Prioritere framfor å stemme
  9. Homogene/heterogene grupper
  10. Pauserommet er ingen god møtearena

 

Tips: Tenk over: Hva kan du bidra med for at møter skal bli mer lærende?

 

 

Lærende møter i praksis

I filmen om lærende møter er Knut Roald ganske tydelig på hva som skal til for at møter (i profesjonelle læringsfellesskap) skal bli mer lærende. Og når du/dere så filmen, så tenkte du kanskje over hva som kjennetegner møtene dere har på egen kulturskole. Kanskje du, som flere andre som har sett filmen med Roald, også opplever at det er et forbedringspotensial? Et potensiale for at både møter og arbeidet i de profesjonelle læringsfellesskapene kan bli enda bedre, mer relevant og nyttig for alle som deltar.

 

Oppgave

For å videreutvikle lærende møter og arbeid i profesjonelle læringsfellesskap i praksis, så må det trenes på. I denne oppgaven skal dere derfor:

 

  • planlegge,
  • gjennomføre og
  • evaluere et lærende møte.

 

I planleggingen og gjennomføringen av det lærende møtet, støtt dere til Knut Roald sine innspill. I planleggingen bør det også avklares tema/intensjon for møtet, hva hver enkelt skal forberede, og hvilke roller og strukturer som trengs. Eksempler på dette er:

 

  • Hva er tema/intensjon for møtet (gjerne noe som er dagsaktuelt ved din kulturskole i dag eller i nær framtid)?
  • Hva skal hver enkelt forberede til møtet?
  • Hvem skal lede møtet?
  • Hvem skriver referat?
  • Trenger vi tidtaker og viddevakt?
  • Når, og hvor lenge skal møtet vare?
  • Skal vi bruke rekkeframlegg eller andre strukturer?
  • Hvordan skal møte avsluttes?

 

For å få en pålitelig og god oversikt over hvordan det lærende møtet fungerte, så bør det også evalueres. Dette kan for eksempel gjøres i møtets avsluttende del. En måte å gjøre det på, er å støtte seg til metoden Gjort – Lært – Lurt (GLL). Da reflekterer hver enkelt noen minutter over hva man gjorde i møtet, hva man lærte av møtet, og hva man opplevde som lurt. Møtet avsluttes når alle har delt sin GLL.

 

En annen og systematisk tilnærming, kan være å reflektere over og kort dele egne tanker om møtet gjennom følgende spørsmål:

 

  • Hva var bra med møtet?
  • Hvorfor var det bra?
  • Hva kan bli bedre til neste gang?
  • Hvordan/hva skal til for at det skal bli bedre.

 

Lykke til med planlegging, gjennomføring og evaluering av deres lærende møte:)

 

 

Metoder, strategier og andre ressurser

Under har vi lenket opp ulike metoder og strategier som kan brukes som utgangspunkt for å få gode strukturer på og videreutvikle de profesjonelle læringsfellesskapene på din kulturskole.

 

 

 

Tips: Er det en av disse metodene du synes var ekstra spennende og har lyst til å teste ut? Ta det opp i et av profesjonsfellesskapene du arbeider i. Kanskje de også har lyst til å prøve ut. Tips gjerne også din leder om denne metoden.

 

 Tilbake til toppen av siden

 

Tilbake til menyen for Arbeide med rammeplan