Mangfoldsledelse i kulturskolen: Nytt kurs neste skoleår – påmelding mulig
I samarbeid med Seema tilbyr Kulturskolerådet også skoleåret 2025–2026 kurs i mangfoldsledelse for kulturskoleledere og -eiere. Dette blir tredje gang et slikt kurs tilbys «kulturskolefeltet». Det er arrangert et informasjonswebinar om kurset, som kan ses i opptak. Kurspåmelding er mulig.
> Presentasjon brukt på webinaret (PDF)
> Opptak av webinaret på vimeo.no (kan også ses direkte i artikkelen)
> Påmelding på kulturskoleradet.no
Påmeldingsfrist: 26. mai.
Deretter vil påmeldte senest 10. juni få beskjed om de får deltakerplass eller ikke.
I kurset inngår fem samlinger som avvikles slik:
- 16. oktober 2025 - fysisk, i Oslo
- 11. november 2025 - digitalt
- 14. januar 2026 - digitalt
- 12. februar 2026 - digitalt
- 15. (og muligens 16.) april 2026 - fysisk, sted bestemmes senere
Mange gode tilbakemeldinger fra kursdeltakere
Kulturskolerådet har fått gode tilbakemeldinger fra kursdeltakere de to skoleårene kurset Mangfoldsledelse i kulturskolen har vært arrangert:
Tor Egil Vaule Andersen, rektor ved Knuden – Kristiansand kulturskole: – Kurset Mangfoldsledelse i kulturskolen har gitt meg noen verktøy som handler om hvordan jeg er som leder og hvordan jeg ser på mangfold som en ressurs. Det er mine ansatte som er den ressursen jeg mest av alt forvalter.
Toril Tveit Munthe-Kaas, rektor ved Sandnes kulturskole: – Mangfoldsledelseskurset har ført til at jeg ser og møter personalet mitt på en annen måte enn tidligere. Det at vi også er flere fra min kommune som sammen deltar i kurset, er også veldig nyttig fordi vi da kan fortsette refleksjonene rundt ulike temaer når vi kommer hjem igjen. Vi må starte i ledelsesteamet med dette tankesettet for at vi også skal få med oss våre ansatte i å forstå hva mangfold kan være og hva mangfold handler om.
Dagny G. Krogness, rektor ved Ringerike kulturskole: – Jeg er kjempefornøyd med kurset! Både det teoretiske innholdet, koblingen til egen arbeidshverdag og møtet med Seema. Innholdet er praksisnært, overførbart og nyttig i jobben min hver dag. Det har også vært berikende å møte dyktige rektorkolleger fra andre kulturskoler. Det er stor variasjon, men også mange like utfordringer vi står i som ledere. Det er en styrke å kjenne andre som deler samme erfaringer, men som også løser utfordringer på andre måter enn en selv.
Thomas Moen, kultursjef i Kragerø kommune: – Kurset overgikk forventningene. I tillegg til at kurset innfridde faglig, så handlet kurset vel så mye om personlig utvikling. Viktige bidrag fra kloke medelever og engasjerte kursholdere bidro til dette. Jeg synes mangfoldstematikken er spennende og veldig relevant for meg som kultursjef og kulturskolerektor. I en kompleks verden i stadig endring har vår organisasjon behov for et bredt spekter av ulike kompetanser.
Anne Mette Johannesen, rektor ved Nittedal kulturskole: – Jeg gikk ut fra kurset forrige gang og tenkte: Jeg møter verden på en ny måte. Kurset bidrar til å skape større forståelse for begreper jeg har brukt i mange år
Ole Ludvig Krüger, avdelingsleder ved Bergen kulturskole.: – Jeg har fått mer innsikt i min egen mangfoldskompetanse. Det er viktig med et sånt grunnleggende arbeid med seg selv, når vi også blir utfordret på å lage handlingsplaner innen mangfold for egen organisasjon.
Informasjonswebinar
Kurset Mangfoldsledelse i kulturskolen vil i skoleåret 2025–2026 være noe justert i forhold til tidligere kurs. Justeringene er basert på erfaringer og evalueringer fra de to tidligere mangfoldsledelseskursene Kulturskolerådet har arrangert. Blant annet vil flere av samlingene gjennomføres som digitale samlinger. Det vil heller ikke bli samme krav til innlevering av oppgaver.
På webinaret 28. april deltok blant annet Loveleen Brenna, grunnlegger av Seema og leder for kurset Mangfoldsledelse i kulturskolen. Hun informerte om innholdet i mangfoldsledelseskurset og tilpasningene til kulturskole. Brenna delte også erfaringer fra inneværende «kurssesong» og fortalte om justeringene i det nye kurstilbudet.
To kulturskoleledere som har tatt kurset, deltok også på webinaret. Toril Tveit Munthe-Kaas, rektor ved Sandnes kulturskole, og Tor Egil Vaule Andersen, rektor ved Knuden – Kristiansand kulturskole, delte sine erfaringer som kursdeltakere.
Fokus på mangfold og inkludering
Kulturskolerådet har i en årrekke hatt fokus på mangfold og inkludering. Dette har vært en viktig del av organisasjonens strategiske og operative arbeid. Nå har Kulturskolerådet utarbeidet og tatt i bruk en policy for mangfold og inkludering.
Også i den nye rammeplanen for kulturskolen er mangfold et viktig tema. Der heter det blant annet følgende: “For å kunne gi attraktive tilbud og nå nye målgrupper – og slik være en kulturskole for alle – legger kulturskolen vekt på mangfold i undervisningstilbudene sine. Kulturskolen setter derfor kunst- og kulturfagene inn i stadig nye sammenhenger og i nye kombinasjoner, og som del av tverrfaglige tjenestetilbud i kommunen”.