Sammen for framtida – Kulturskolens rolle i levende lokalsamfunn
Hvordan kan kulturskolen bidra til inkluderende og bærekraftige lokalsamfunn?
Det er hovedtemaet når programmet Kulturskolen i fremtidens kommune (KFK) inviterer til digital samling på Teams, 22. januar 2026 kl. 09:30–12:00.
Arrangementet markerer avslutningen på programperioden 2024–2025 – og retter samtidig blikket framover. Her deles erfaringer og læringspunkter fra deltakerkommuner, og nye kommuner og samarbeidspartnere inviteres inn i det videre utviklingsarbeidet mot neste programstart i august 2026.
Fellessamling med blikket framover
21.–22. november gjennomførte Kulturskolerådet og deltakerkommunene den sjette og siste fellessamlingen i KFK. Her delte kommunegruppene erfaringer, læring og – ikke minst – tanker om hvordan arbeidet skal tas videre i den enkelte kommune. Samlingen tydeliggjorde behovet for videre samhandling og forankring på tvers av sektorer og forvaltningsnivåer.
Les mer om samskapingsprosessene og se bilder fra samlingene her
Fra praksis til politikk – hvordan bygger vi bro?
Erfaringene fra KFK viser at kulturskolen kan være en betydningsfull arena for fellesskap, identitet og livslang læring – når den kobles tettere til andre sektorer og aktører.
Men hvordan sikrer vi at innsikten fra kommunenes praksis faktisk blir en del av kunnskapsgrunnlaget når politikk skal utformes, det skal prioriteres og argumenteres?
Noe av nøkkelen ligger i bedre samhandling og kunnskapsflyt:
- Felles arenaer for læring og dialog mellom kommuner, UH-sektor og forvaltning
- Systematisk deling av erfaringer og lokale innovasjoner
- Tverrsektorielle utviklingsprosesser med kulturskolen som koblingspunkt
- Gjensidig kunnskapsflyt mellom praksisfelt og politikkutforming
Som Ingrid Annette Kristiansen, samfunnsutviklar i Sogndal kommune, uttrykker det:
– Gjennom deltaking i KFK har Sogn kulturskule fått ny kunnskap, erfaring og innsikt som gjer oss betre i stand til å samarbeide på tvers og til å sjå oss sjølve med nye auge. Dette har styrka rolla vår i den felles utviklingskrafta som skal sikre gode tenester for barn og unge i kommunen.

Program og målgrupper
Formålet er å:
- Oppsummere og dele læring fra programmet
- Synliggjøre kulturskolens potensial i samfunnsutviklingen
- Inspirere nye kommuner til å bli med
- Presentere rammer og muligheter for videre utvikling
Målgruppen inkluderer:
- Nasjonale og regionale aktører innen utdanning, kultur og offentlig forvaltning
- Skoleeiere, rektorer og politikere
- Kommuner som vurderer deltakelse
- Kommuner som har deltatt i programmet
Forankring og videre retning
Arbeidet bygger på KS’ medlemsdialog Kultur for framtida, anbefalinger fra Oppspill (KS, 2018), vedtak i KS’ hovedstyre, Kulturskolerådets medlemsdialog og landsstyrets satsingsområder. Ikke minst bygger det videre på erfaringene fra Fremtidens kulturskole og pilotprosjektet Kulturskolen som utviklingsaktør i fremtidens kommune (2019–2023).
Kulturskolerådet ønsker å takke alle kommunene som har deltatt i KFK 2024–2025, og samtidig invitere nye kommuner og andre aktører med videre.
I samarbeid med elever, foresatte og et mangfold av lokale, regionale og nasjonale aktører utvikler vi kulturskolen som en drivkraft for inkluderende og levende lokalsamfunn.
Påmelding
Meld deg på her og bli med i samtalen om framtidens kulturskole.
