Nå kan kommunene søke midler som styrker kvaliteten i SFO

Jenter som danser på en scene
26.09.2025 Kjersti Nilsen (tekst) Dario Trofimova / Unsplash (foto)
Del på:

Nå kan kommunene søke midler som styrker kvaliteten i SFO

UDIR har lyst ut 20 millioner kroner i søkbare midler for å styrke kvaliteten i skolefritidsordningen (SFO). Kulturskolen er en naturlig og viktig samarbeidspartner i dette arbeidet – og nå gjelder det å gripe muligheten.

 

I budsjettforliket for 2024 ble det satt av en pott på 20 millioner kroner til tiltak som skal bidra til kvalitetsutvikling i SFO. Kvalitetsutvikling skal foregå i et samarbeid mellom SFO og kulturskolen, og mellom SFO og idrettslag. Dette gir kommunene en unik anledning til å utvikle helhetlige og inkluderende tilbud for barn – med kulturskolens kompetanse som en sentral ressurs. 

 

Kulturskolen – en kompetent og kreativ samarbeidspartner

Kulturskolen har lang erfaring med å tilby kunst- og kulturfaglige aktiviteter som fremmer barnas skaperglede, uttrykksevne og kulturelle forståelse. Rammeplanen for kulturskolen (kap. 3.2.3 og 3.7) understreker nettopp kulturskolens rolle som en samarbeidende aktør i kommunen – med potensial til å bidra til helhetlige oppvekstmiljøer. 

Gjennom samarbeid med SFO kan kulturskolen bidra med pedagogisk og kunstfaglig kompetanse som styrker innholdet i SFO-tilbudet. Dette er helt i tråd med intensjonene i rammeplanen for SFO, som løfter fram kultur, inkludering og medvirkning som sentrale verdier.  

 

De utlyste utviklingsmidlene er altså en utmerket mulighet for kommunene til å operasjonalisere intensjonene i rammeplan for SFO, gjennom samarbeid med kulturskolen. 

 

SFO og kultur – et verdifullt møtepunkt

Rammeplanen for SFO (innført i 2021) peker på fire hovedområder: lek, kultur, fysisk aktivitet og mat/måltidsglede. Under området kultur fremheves betydningen av at barn får delta i kunstneriske og kulturelle aktiviteter som musikk, dans, drama og skapende virksomhet. Her er kulturskolen en naturlig samarbeidspart med SFO for å sikre kvalitet i tilbudet. 

 

SFO skal også bidra til at barna møter samisk kultur og opplever tilhørighet og medvirkning. Kulturskolens inkluderende praksis og mangfoldige tilbud kan styrke dette arbeidet – og bidra til at alle barn får utvikle et positivt forhold til seg selv og sin kulturelle bakgrunn. 

 
Hva bør kulturskolene gjøre nå? 
  • ta kontakt med skoleeier, skole, SFO – gjøre omgivelsene oppmerksom på midlene
  • bli med på utforming av intensjonsavtale for samarbeid 
  • se til at kommunen søker – frist er allerede 24. oktober

Les mer om utlysningen fra UDIR her

 

Les flere nyheter!