Nasjonalt dialogseminar: Fokuserte betydningen av kunst og kultur for barn og unges læring og oppvekst
Hvordan bygger vi laget rundt barnet og hva kan kunst og kultur bidra med? Det var sentrale spørsmål på Nasjonalt dialogseminar 2025, som ble arrangert som nettseminar 5. mai. Arrangører var Kulturskolerådet, Kulturtanken, KS og Utdanningsdirektoratet.
Dialogseminaret inneholdt også en offisiell lansering av den nye rammeplan for kulturskolen, der statsrådene Kari Nessa Nordtun og Lubna Jaffery medvirka. Mer om denne lanseringa i egen artikkel på kulturskoleradet.no.
Målgruppa for seminaret var kulturskoleledere, ledere i grunnskole, kommunalsjefer og virksomhetsledere innen oppvekst- og kultursektor, utdanningssektoren for kultur og skole og nasjonale organisasjoner på kulturfeltet og innen frivillighet.
> Nettside for Nasjonalt dialogseminar
Blant konferanseinnslagene var bidrag fra kommunene Larvik, Osterøy, Skjåk og Vestre Toten. Disse viste blant annet fram relevante eksempler på velfungerende, kommunale tjenester og samarbeid for barn og unge der kulturskolen har en viktig rolle.
Videre inneholdt dialogseminaret gruppearbeid – i to omganger, der dialogen foregikk fysisk lokalt der dette var forberedt. Øvrige deltakere deltok i en digital dialog (på Zoom).
Konferansens avsluttende del var en panelsamtale, om kunsten og kulturens plass i oppvekstfeltet. Her samtalte tre direktører og en "innhopper" for en direktør fra de fire arrangørene, om nettseminarets tematikk.
Her medvirket Matias Hilmar Iversen, direktør, Kulturtanken, Morten Christiansen, direktør, Kulturskolerådet, Anders Netland,
spesialrådgiver, SVD Oppvekst, kultur og utdanning, KS og Morten Rosenkvist, direktør, Utdanningsdirektoratet. Torkel Øien, rådgiver i Kulturskolerådet og seminarets programleder, ledet samtalen.
Fulgte opp fjorårets dialogseminar
Nettseminaret var en oppfølging av fjorårets Nasjonale dialogseminar. Inngangen til seminaret var arbeidet med Fremtidens kulturskole og oppfølging av tiltak og intensjoner knyttet til oppfølgingen av Meld. St. 18 (2020–2021), Oppleve, skape, dele – Kunst og kultur for, med og av barn og unge.
Meld. St. 34 (2023–2024), En mer praktisk skole, og den nye rammeplanen for kulturskolen, Kulturskole for alle, bidro også til å ramme inn seminaret.
Dialogseminaret var i utgangspunktet nettbasert. Alle innledninger, presentasjoner og programledelse skjedde via skjerm. Det var likevel mulig å rigges for fysisk lokal dialog – i kommuner, fylker og regioner, noe mange valgte å gjøre.
Dialogseminarets hensikt
Arrangørene håper at denne seminarformen – gjennom dialog og presentasjoner – skal
- bidra til en forsterket dialog og samhandling lokalt og i regionene mellom grunnskole kulturskole og andre aktører
- dele erfaringer fra hvordan kulturskole, DKS, kulturlivet og utdanningssektoren kan være i dialog for å utnytte ressursene sine på best mulig måte
- drøfte hvilke samfunnsmål som er vesentlige og hvordan samarbeidet mellom grunnskolen og kulturskolen kan ta en aktiv rolle og være en pådriver i lokal samfunnsutvikling
- løfte frem styringsdokument som påvirker det lokale arbeidet. Invitere til innspill og dialog rundt dette
- bidra til gode dialogøkter lokalt, regionalt og digitalt
Kommuneinnslag – medvirkende og innhold
Ved Kari Anne Skjaak, kommunalsjef i oppvekst og utdanning, Skjåk kommune. |
Fyrverkeriet kultur i Vestre Toten kommune har følgende rolle som samfunnsaktør:
Fra Vestre Toten deltar kommunedirektør Bjørn Fauchald, kultursjef Elisabeth Lund og kulturskolerektor Nina Nedberg. |
Larvik kommune skal fortelle om hvordan enheter på samme lag arbeider sammen om sine elever i larvikskolen og nytten av samarbeidet.
Fra Larvik deltar kulturskolerektor Cecilie Lindflaten, avdelingsleder Anne Ragnhild Kjær Sti ved Fellesfunksjon skole, kultursjef Bård Jacobsen og PP-rådgiver Ann Cathrin Oxholm. |
Kristoffer Kleiveland, leder for Ressurssenteret for kultur og språk i Osterøy kommune, holder et innlegg om lokal samhandling knyttet til lokale håndverkstradisjoner.
«Nevenyttig» handler om valgfag i tradisjonshandverk. Hovedmålet er å gi grunnleggende god kunnskap i bruk av tradisjonelle håndverktøy, lage gjenstandar med bruksverdi, og skape et miljø og interesse for faget blant ungdom. |
Arrangørene
Kulturskolerådet Interesse- og utviklingsorganisasjon som arbeider for å fremme kvalitet i opplæringen innen kunst og kultur for barn, unge og voksne med utgangspunkt i de kommunale kulturskolene. Kulturskolerådet bidrar i denne sammenhengen som utviklingspartner for kommunene i arbeidet med å finne gode og fremtidsrettede løsninger for sin kommunale kulturskole og til at kommunene når sine bilder av Fremtidens kulturskole. |
KS KS’ rolle i samarbeidet vil være å løfte frem kommunesektorens perspektiv og behov i utviklingen og kvalitetssikringen av kulturskolene. Kommunesektorens behov for lokal tilpasning til ulike behov og prioriteringer er sentralt. KS vil også legge vekt på å bidra til helhet og sammenheng i oppvekstsektoren, hvor de ulike aktørene utfyller og forsterker hverandre – i møtet mellom utdanning og kultur og gjennom gode sammenhenger mellom forvaltningsnivåene. |
Utdanningsdirektoratet Utdanningsdirektoratets rolle i samarbeidet vil være knyttet til å integrere kulturskolene i de virkemidlene de har, som for eksempel å spre kunnskap, informasjon og veiledning og synliggjøre helhet og sammenheng og relevans mellom rammeplan for barnehage, SFO, læreplanverket i grunnopplæringen, kulturskolene og DKS. |
Kulturtanken Kulturtanken er statens forvaltningsorgan på området barne- og ungdomskultur. Vi gir råd til myndighetene, samordner innsats og samarbeider med aktører på feltet. Vi utvikler kunnskap og forvalter virkemidler for å styrke kunst- og kulturtilbudet til barn og unge. Kulturtanken sin rolle i samarbeidet vil være å løfte Den kulturelle skolesekken som lar alle skoleelever i Norge få oppleve profesjonell kunst og kultur i skolen. Vi ønsker å synliggjøre ordningens sammenheng med læreplanverket og dens verdi som en alternativ læringsarena. Det er også viktig for oss å bidra i det tverrsektorielle samarbeidet mellom de ulike aktørene i oppvekstfeltet. |