Gode ideer unnfanget på gründercamp

img_821.JPG
INNOVATIVE IDEER: Gründercampdeltakere, -jurymedlemmer og -arrangører i skjønn og innovativ forening. (Foto: privat)
21.01.2015 Egil Hofsli (tekst)
Del på:

Gode ideer unnfanget på gründercamp

ASKER: Mange spennende, innovative ideer ble satt ord på og konkretisert da Norsk kulturskoleråd og Ungt Entreprenørskap Norge nylig arrangerte gründercamp med tittelen "Kulturskolen i fremtiden".

 

Arrangementet foregikk på Asker kulturskole og samla cirka 50 deltakere fra hele landet. Deltakerne var ansatte og elever i kulturskole samt ansatte i grunnskolen, UH-sektoren og ungdom fra UKM.

 

Jury og veilederkorps besto av representanter for Ungt Entreprenørskap Norge (UE), næringsliv og kommuneledelse samt rådgivere innenfor både kultur og næring.

 

– Gründercamp kan være en metode og arena for engasjement og innovasjon i kulturskolene og lokalsamfunnet. Dette er en god arbeidsform der mange aktører kan involveres til å påvirke lokal utvikling - selv om de verken er elever eller har ansettelse i kulturskolen, sier Torkel Øien, rådgiver i Norsk kulturskoleråd.

 

Premier til de beste

 

Gründercampen åpnet med velkomst, innledningsforedraget «Entreprenørskap i kulturskolen og kulturskolen i skolen?» og en kreativ oppvarmingsøvelse i regi av UE. Deretter ble deltakerne delt i åtte grupper som arbeidet med en oppgave som hadde følgende bakteppe (vi gjengir et utdrag, red.anm.) og oppdragstekst:

 

Bakgrunn for oppdrag: Kulturskolene har generelt stor, variert og god aktivitet. Tilbudet er ulikt utformet rundt i landet og per i dag er det flest elever i barneskolealder, det er færre oppover i alderstrinnene. Kulturskolen er en opplæringsinstitusjon i kunstfag, lovpålagt og skal finnes i alle kommuner. Det er ønskelig å kunne utvikle nye produkt, tjenester og aktiviteter innenfor kultursektoren for barn og unge i hele Norge, med kulturskolen som arena, ressurs og koordinator. De eldste og mest erfarne elevene kan her gjerne være en ressurs for å utvikle og gjennomføre nye aktiviteter som kan involvere yngre elever, eller hvor de i større grad enn nå, er med på å utforme og bidra som ressurser i sitt eget tilbud/sin egen aktivitet. Et viktig mål er at dette kan bidra til å beholde flere av de eldste elevene i kulturskolen.

 

Oppdraget: Dere skal utvikle nye konsept/aktiviteter for kulturskolen med utgangspunkt i at eldre kulturskoleelever kan være sentrale og benyttes som en ressurs i konseptet/aktivitetene. Konseptet kan være rettet mot én enkelt kulturskole eller et konsept som kan brukes nasjonalt.

 

Etter endt oppgaveløsning ble ideene presentert og de tre beste ble belønnet med plass på seierspallen av gründercampens jury, og ble belønnet med diverse "oppmuntringsgaver" gitt av Nordea og UE. Gruppa som gikk av med seieren - med ideen «Kulturakutten» - fikk raust med ros fra juryen. Men også andre gruppearbeid unnfanget verdifulle, spennende og innovative ideer.

 

 

 

 

 

Les flere nyheter!