Innledning

Del på:

Innledning

Innledning

 

Å være en kulturskole for alle

Kulturskolen tilbyr aktiviteter og opplæring av høy kvalitet innenfor kunst- og kulturfag og har et mangesidig kunst- og kulturoppdrag.

 

Gjennom opplæring, deltakelse, formidling og opplevelse med kunst og kultur utvikler mennesker sin fantasi og sanselighet. Når vi deltar i kulturelle fellesskap, bygger vi trygghet og forståelse av hva det vil si å være menneske – alene og sammen med andre. Dette er grunnleggende for livsmestring og danning.

 

Kulturskolens visjon er kulturskole for alle.

 

Kulturskolen gir kunst- og kulturfaglig opplæring som ivaretar barn og unges behov for, og rett til, å delta i kunst- og kulturlivet. Kulturskolen er tydelig til stede i det lokale kunst- og kulturlivet. Den tilbyr barn og unge meningsfulle aktiviteter og støtte og retning på veien mot det profesjonelle kunst- og kulturfeltet. En kulturskole for alle innebærer at alle opplever kulturskolens tilbud som relevante og inkluderende, uavhengig av hvilken bakgrunn og hvilke forutsetninger de har.

 

Kulturskolen har et spesielt ansvar for barn og unge, men har mer å tilby: til voksne og eldre, og til hele lokalsamfunnet. I lokalsamfunnet skal alle få møte kunsten og kulturen – i tett sammenheng med skole og kulturlivet. Som aktiv forvalter av kunst- og kulturarv har kulturskolen et tilbud som berører alle som bor i kommunen, gjennom hele livet.

 

Kulturskolen kjennetegnes av høy kompetanse på kunst og kultur. For å være en kulturskole for alle er kulturskolen synlig i lokalsamfunnet og når ut til innbyggerne på mange ulike vis. Den gir kunst- og kulturopplæring til barn og unge, den gir og formidler opplevelser av kunst og kultur, og den styrker den kunstneriske dimensjonen i innbyggernes liv.

 

Kulturskolen utfører sitt oppdrag i tett samarbeid med kommunenes øvrige ressurser. Kulturskolen bidrar til å styrke den kulturelle kompetansen og utfoldelsen i lokalsamfunnet gjennom forpliktende samarbeid med skole-, kultur-, helse- og velferdssektoren. Dette samarbeidet retter seg mot alle innbyggere i kommunen, og kulturskolen utgjør en bro mellom skole og fritid.

 

Kulturskolen kjennetegnes av et bredt kulturelt mangfold og ivaretar både kulturarv, urfolksperspektiv og samtidskultur. Bevissthet om lokale tradisjoner – kombinert med nye stemmer og uttrykk – bygger sterkere lokalsamfunn og fornyer kunst- og kulturlivet på samme tid. Kulturskolen ivaretar et mangfold av kunst- og kulturuttrykk. Den har som oppgave å utvikle kunstfaglig kompetanse og uttrykksevne, så vel som kreativitet, kritisk sans og kulturell og sosial kompetanse.

 

For å være en kulturskole for alle er kulturskolen åpen mot samfunnet og mot nye målgrupper, og den innbyr til reell medvirkning og samhandling. Særlig barn og unge lyttes til og involveres i kulturskolens arbeid på alle nivå – slik er kulturskolen en kulturskole for alle.

 

Kapittel 1 beskriver kulturskolens samfunnsoppdrag slik det er gitt gjennom lovverket og uttrykt i konvensjoner og stortingsmeldinger. Kapittel 2 beskriver kulturskolens forståelse av oppdraget med bakgrunn i kapittel 1, og omhandler kulturskolens verdigrunnlag og målsettinger. Kapittel 3 beskriver kulturskolens praksis og organisering, mens kapittel 4 beskriver kvalitetsarbeid, roller og ansvar i kulturskolen, knyttet til kulturskolens praksis slik den beskrives i kapittel 3.