Kulturskolebanken var del av Nordea-prosjektet KUL-TUR (2009–2022) > Les mer om dette prosjektet |
Kulturskolebanken
Nettstedet kulturskolebanken.no har i mange år vært en nyttig og brukervennlig verktøykasse på nett – spesiallaget for kulturskoleansatte.
Den ble til som en del av Nordeaprosjektet KUL-TUR, som Nordea og Kulturskolerådet (den gang Norsk kulturskoleråd) samarbeidet om i perioden 2009–2022.
Målsettingen var å gjøre kulturskolene bedre rustet til entreprenørskap, produksjon og formidling i arbeidet med ulike kunstneriske uttrykk samt synliggjøre kulturskolenes virksomhet. Nettsida hadde fokus på relevant tematikk og fagstoff for alle som arbeider med kulturproduksjoner og formidling i kulturskolen.
Utgangspunktet
Arbeidet med fremføringer og produksjoner i kulturskolen tar utgangspunkt i elevens undervisning, som en viktig del av arbeidet med de ulike fagene. Det profesjonelle fellesskapet i kulturskolen har en viktig oppgave med å ramme inn dette arbeidet med beskrivelser av bla. kjennetegn på kvalitet, læringssyn og elevsyn. Hva skal kjennetegne et slikt arbeid i vår kommune?
Lokalt prosessarbeid, for eksempel med utgangspunkt i Rammeplan for kulturskolen (lenke til rammeplanseksjonen på kulturskoleradet.no) koblet med innrammingen i de ressursene som kulturskolen besitter i sin arbeidstidsavtale, kan være utgangspunkt for gode prosesser i eget kollegium. Prioritering og fokus i arbeidet med arbeidstidsavtalens mulighetsrom, kan bidra til valg og beslutninger som styrker arbeidet.
Den fagspesifikke kunnskapen ligger i enkeltfagene i kulturskolen og må konkretiseres i tilknytning til det enkelte fag, men felles tanker om rammer og kvalitetskriterier bør utvikles i fellesskap. Vi har beholdt en spørsmålsguide, som kan være et godt utgangspunkt for lokal dialog om kvalitet og rammebetingelser i den enkelte kommune og kulturskole.
Kvalitetskriterier og rammebetingelser
Hva er minimumsrammene for fremføringer ved din kulturskole? Hva skal dere alltid legge vekt på og sørge for når dere planlegger og gjennomfører?
Om konserten, forestillingen eller utstillingen er av stort eller lite format, er for familie og venner – eller kongen, er det noen stikkord og bevissthet rundt rammer som kan hjelpe oss å sikre kvalitet.
Kvalitetskriterier
Sett opp noen stikkord som beskriver hva dere ved din kulturskole synes er vesentlig når dere jobber med visninger og fremføringer.
Lag gjerne generelle punkt for kulturskolen, som igjen kan konkretiseres for den enkelte produksjon/fremføring.
Vi har laget en spørsmålsguide som kan være et enkelt og nyttig verktøy når dere jobber med dette.
Spørsmålsguiden finner du her: